Forum Logo  

Anasayfa Forum Duyuruları Yönetim İletişim
 -
Geri Git   ForumAdasi.Com > Eğitim - Öğretim > Dersler > Felsefe - Sosyoloji


Sistematik Davranış Kuramının Bazı Temel Önermeleri


Kullanıcı Etiket Listesi

Yeni Konu Yeni Cevap
 
LinkBack Seçenekler Görüntüleme stilleri
Alt 11 Eylül 2024, 11:43   #1
Çevrimiçi
Zeze - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcıların profil bilgileri ziyaretçilere gizlidir.
Ünlem Soru Sistematik Davranış Kuramının Bazı Temel Önermeleri

Sistematik Davranış Kuramının Bazı Temel Önermeleri



Dışsal uyarıcı ve uyarıcı kalıntısı
Hull’a göre dışsal uyarıcılar, duyu sinirlerine etki etmeyi başlatmaktadır. Yani dışsal uyarıcılar; sinirsel bir etki meydana getirir ki bu etki, dışsal uyarıcı ortadan kalktıktan sonra da birkaç saniye sürer. Hull, buna uyarıcı izi adını vermiştir. Hull, öğrenmenin dışsal uyarıcı ve tepki arasındaki bir ilişki değil; dışsal uyarıcının sinirsel etkisi olan uyarıcı kalıntısı ile tepki arasındaki ilişki olduğunu iddia etmiştir. Yani tepki ile ilişkilendirilen dışsal uyarıcının kendisi değil, uyarıcı izidir.
forumadasi.com
Duyusal uyarıcıların etkileşimi
Çevrede bulunan duyusal uyarıcılar çok ve çeşitlidir. Bundan dolayı hangi uyarıcı ya da uyarıcı örüntüsünün davranışı meydana getirdiğini söylemek çok güçtür. Hull’a göre bir davranışı tek bir uyarıcının meydana getirmesi çok nadirdir. Çoğu zaman davranış, birçok uyarıcının bir etkileşimi sonucu ortaya çıkar.

Öğrenilmemiş davranışlar
Hull’a göre organizma, bir ihtiyaç duyduğunda bu ihtiyacını giderebilecek tepkiler hiyerarşisiyle donanmış olarak dünyaya gelir. Örneğin; vücut sıcaklığı düştüğünde titreme, arttığında terleme gibi. Ancak bir içsel tepki biçimi ihtiyacı karşılamada etkisiz kalıyorsa, bu durumda organizma yeni tepki biçimlerinin öğrenmek durumundadır. Kısaca, doğuştan getirdiğimiz tepkiler ihtiyaçlarımızı gideremeye yetmediği zamanlarda bizler yeni davranışlar öğrenme eğilimine giriyoruz.

Öğrenmenin koşulları: Bitişiklik ve dürtü azalması
Uyarıcı tepki doğurur, tepki de ihtiyacın giderilmesini sağlarsa uyarıcı ve tepki arasındaki bağ güçlenir. Yani davranışı pekiştiren şey, ihtiyaçların giderilmesi durumudur ki Hull buna “dürtü azalması” adını verir. Birincil pekiştirme, dürtü azalması ile olur (dürtünün kendisi birincil pekiştireç görevi görür). Dürtü azalması ile ilişkilendirilen diğer uyarıcılar ise ikincil pekiştireç olarak ifade edilir. Pekiştirilen uyarıcı-tepki sayısı arttıkça alışkanlık gücü de artar.

Uyarıcı genellemesi
Benzer uyarıcılar aynı koşullu tepkiyi doğurur. Yani önceki öğrenmeler, benzer koşullar altında meydana gelecek olan yeni öğrenmelere transfer edilir. Hull buna “genellenmiş alışkanlık gücü” adını verir.

Uyarıcı-Dürtü bağı
Belli dürtüler belli uyarıcılarla ilişkilidir. Örneğin; susuzluk dürtüsünün uyarıcıları ağızda ve dudaklarda kuruma, hararet hissi vb. gibi. Belli uyarıcıların belli dürtülerle ilişkili olması, farklı dürtülerin giderilmesi için farklı davranışların öğrenilmesini mümkün kılar. Örneğin; ağzı kuruyan biri su içmeye yönelir, yemek yemeye değil.

Tepkide bulunmamayı öğrenme
Yorgunluk, olumsuz bir dürtü durumudur ve bu durumda tepkide bulunmama pekiştirici bir etkiye sahip olur. Tepkide bulunmamayı öğrenmeye “koşullu engelleme” denir.

Öğrenilmiş tepkiyi engelleme eğiliminde olan faktörler bir andan diğerine değişir.
Öğrenilmiş bir tepkinin ortaya çıkmasını engelleyen faktörlerin sabit değil, durumdan duruma göre değiştiğini ifade eder. Bu engelleme potansiyeline Hull, “salınım etkisi” adını verir. Örneğin; uyarıcı yoğunluğunun fazla olduğu bir durumda tepkinin ortaya çıkma ihtimali artarken, uyarıcı durum zayıf ise tepkinin ortaya çıkma ihtimali de azalır. Salınım etkisine dürtü durumu, uyarıcı yoğunluğu, alışkanlıklar ve motivasyon gibi faktörler etki etmektedir.

Davranış zincirindeki pekiştirme ne kadar geç yapılırsa, tepki gücü de o kadar zayıf olur.
Bu önermeye göre, gerek tek tepkiler gerekse tepki zincirleri ne kadar çabuk pekiştirilirse tepki gücü da o oranda artar. Pekiştirmenin gecikmesinde ise tepki gücü azalır. Örneğin, bir labirente konulan fare alternatif yollardan en kısa olan yolu en kolay öğrenir. Bunun nedeni Hull’a göre, en kısa yol pekiştirece en hızlı ulaştıran yol olmasının yanı sıra pekiştirece en kısa zamanda ulaşımı sağladığı için yorulma nedeniyle ortaya çıkan koşullu engelleme de en alt düzeyde olacaktır. Eğer bu en kısa yol kapatılırsa fare, mevcut yollar içinde yine en kısa yolu keşfedecek ve bu yolu kullanacaktır.


  Alıntı
Yeni Konu Yeni Cevap

İçeriği Sosyalleştir

Etiketler
bazı, davranış, kuramının, sistematik, temel, Önermeleri


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 konuk)
 

Gönderme Kuralları
Konu açma yetkiniz yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti ekleme yetkiniz yok
Mesaj düzenleme yetkiniz yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Saat: 12:47.

Forum Bilgileri
Hukuki Aydınlatma Metni
ForumAdası, tüm hakları saklıdır.

Kurucu: Jön TüRk
Forum Sorumlusu: Zeze
Geliştiriciler: Regex & Cry
Tasarımcı: Mango

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

Altyapı bilgilerini okuduğunuz vBulletin yazılımı ForumAdası üzerinde lisanslı bir şekilde kullanılmaktadır.
ForumAdası; internet ortamında kullanıcıların içerik üretmelerine, bu içeriklerin de önceden onaya tabi tutulmaksızın yayımlanabilmesine olanak sağlayan bir forum sitesidir. Forum siteleri, tıpkı sosyal medya ve interaktif sözlükler gibi 5651 sayılı kanunun 2. maddesinin 1. fıkrasının "m" bendine göre Yer Sağlayıcı olarak faaliyet göstermekte olan, hizmet ve içerikleri barındıran sistemleri sağlayan veya işleten platformdur.
5651 sayılı kanunun 5. maddesine göre yer sağlayıcı, yer sağladığı içeriği kontrol etmek veya hukuka aykırı bir faaliyetin söz konusu olup olmadığını araştırmakla yükümlü değildir. Başka bir deyişle ForumAdası üzerinden yapılan yazılı, görsel ya da işitsel paylaşımlardan doğabilecek yasal sorumluluk, mezkur içeriği paylaşan ForumAdası üyesi gerçek kişilere aittir. İlgili kanunun anılan maddesinin 2. fıkrasında da çok açık bir biçimde öngörüldüğü üzere; yer sağlayıcı, yer sağladığı hukuka aykırı içerikten, ceza sorumluluğu ile ilgili hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddelerine göre haberdar edilmesi halinde ve teknik olarak imkân bulunduğu ölçüde hukuka aykırı içeriği yayından kaldırmakla yükümlüdür.
Açıklanan hukuki dayanaklar temelinde, hak ihlâli iddiasında bulunan hak sahipleri İLETİŞİM linkinden yer sağlayıcı ForumAdası yöneticilerine ihtarda bulunarak bahse konu hususu tebliğ etmeleri halinde incelemeler yapılıp, en geç 2 gün içerisinde gerekli işlemler tesis edilecektir.

5101 sayılı yasayla degişik 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu gereğince ForumAdası üzerinde telif hakkı bulunan MP3, video vb. eserlerin paylaşımı T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından hak sahipliği verilmiş olan MÜ-YAP tarafindan yasaklanmış olup, yasal işlem olması halinde, paylaşan kişi ya da kişilerin bilgileri gerekli kurum ile paylaşılacaktır.