Forum Logo  

Anasayfa Forum Duyuruları Yönetim İletişim
 -
Geri Git   ForumAdasi.Com > Eğitim - Öğretim > Dersler > Felsefe - Sosyoloji


Tolman’a Göre Beklenti Nedir?


Kullanıcı Etiket Listesi

Yeni Konu Yeni Cevap
 
LinkBack Seçenekler Görüntüleme stilleri
Alt 11 Eylül 2024, 11:54   #1
Çevrimdışı
Zeze
Zeze - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Kullanıcıların profil bilgileri ziyaretçilere gizlidir.
Ünlem Soru Tolman’a Göre Beklenti Nedir?

Tolman’a Göre Beklenti Nedir?



Tolman’a göre öğrenme, çevreyi keşfetme sürecidir. Organizma, araştırma yoluyla belli bazı olayların, belli başka olaylara yol açtığını ya da bir işaretin başka bir işarete götürdüğünü keşfeder ve bunları kullanarak amacına ulaşır.
forumadasi.com
Organizmanın bu şekilde amaçların ulaşmak için çevre hakkında bilgi edinmektedir. Bu bilgi edinme, iki ya da daha fazla uyarıcı ve olaylar arasında ilişkiler şeklinde olabilir. Örneğin, bir uyarıcı (U1) başka bir uyarıcı (U2) ile ilişkilendirilebilir (klasik koşullanma süreci). Her sabah derse giden bir öğrenci saat tam sekizde (U1) öğretmenin (U2) sınıfa girdiğini görüyor. Bu öğrenci bundan sonra saat sekiz olduğunda öğretmenin sınıfa gireceği beklentisi geliştirecektir. Geliştirdiği bu beklenti onun davranışlarını da etkileyecektir (Derse geç kalmamaya çalışmak gibi). Bir diğer bilgi edinme yolu da bir uyarıcıya (U1) verilen tepki (T) sonucunda başka bir uyarıcı durumun (U2) ortaya çıkması şeklindeki (araçsal/edimsel koşullanma süreci) ilişkilendirmelerdir. Örneğin; sınav (U1) olacağını bilen ve sınava hazırlanan (T) bir öğrenci, sınavdan yüksek not (U2) alır. Bundan sonra bu öğrenci, sınavlara çalışırsa yüksek not alacağı beklentisi içinde olacaktır.

Yaşantı geçirmeden önceki ilk geçici beklentilere “denence” denir. Denenceler yaşantılarla ya doğrulanır ya doğrulanmaz. Denenceler doğrulanırsa beklentiler devam eder, doğrulanmazsa terk edilir. Hoşlandığı kıza “günaydın” diyen bir genç, onun da karşılık vereceği beklentisiyle (denence) hareket etmiş olabilir. Beklentisi karşılanırsa bir sonraki sefer de “günaydın” deyince kızdan karşılık alacağı yönünde beklentisi devam eder (ve bu yönde davranır). Aksi hâlde, bu beklentiyi terk eder (Ancak, Tolman’a göre amaca ulaşmak için alternatif davranışları araştırmayı sürdürür.).

Tolman, sürekli doğrulanan beklentilerin zamanla “inançlara” dönüşeceğini söyler. Böylece birey, belli bir yolu izleyerek belli bir sonuca ulaşacağına inanmaya başlar.

Yukarıda çevresel bilgi edinmek için organizma, belli uyarıcı durumlara (U1) karşı belli beklentiler (Yukarıdaki örneklerde U2’ler) geliştirir. Sonraki sefer bu uyarıcı durumla karşılaşınca geliştirilen beklentiler organizmayı o doğrultuda harekete geçirir.


Diğer deyişle uyarıcılar, beklentileri tetikleyen işaretler hâlini alır. Organizma bu işaretleri kullanarak amacına ulaşır. Bundan dolayı Tolman’a bir U-T kuramcısı değil, U-U kuramcısı denmektedir.

Tolman, öğrenme için güdülenmeyi gerekli görmez. Ancak güdülenme, organizmanın dikkat süreçlerini etkileyerek hangi uyarıcılara yöneleceğini etkiler. Dikkat edilen uyarıcılar organizmanın algı süreçlerine dâhil olur (Örneğin, aç birinin dikkatini sürekli yiyeceklerin çekmesi gibi). Dolayısıyla Tolman’ın kuramında güdülenme, öğrenmeyi etkilemese de öğrenmeye dâhil olacak uyarıcıları belirlemesi yönüyle önemlidir. Bu nedenle güdülenmeye “algısal vurgulayıcı” adını vermiştir.

Tolman’a göre organizmalar pek çok uyarıcının bulunduğu çevrelerde yaşarlar ve içinde bulundukları çevreyi keşfederken pek çok U-T ve U-T-U bağları kazanırlar. Ancak kazanılan bu bilgiler birbirinden bağımsız, kopuk kopuk bilgiler değildir. Tümü içinde bulunulan çevreyle ilgili, birbiriyle ilişkilendirilmiş ve iyi organize edilmiş bir şekilde depolanır. Tolman, organizmanın iyi organize edilmiş bu bilgi türüne “bilişsel harita” adını vermektedir.

Bilişsel haritaların oluşmasında yukarıda ifade edilen beklenti oluşturma süreci etkilidir. Organizmanın zihninde algılanan uyarıcılar anlamlandırılır, karşılaştırılır ve çevrenin geçici, denemelik bir haritası oluşturulur. Bu haritalar organizmayı amaca ulaştıracağı düşünülen yolları, yapıları ve ilişkileri içerir. Organizma bu haritaları kullanarak kendisini “en az çaba” ile amaca ulaştıracak yolu seçer ve kullanır.

Tolman’ın “en az çaba ilkesi” ile Hull’un “alışkanlıklar hiyerarşisi” önermesi aynı süreci ifade etmektedir.



Bu Gri Şehrin Tüm Yollarını Rengarenk Boyamak İster,
Bazen Kızar Dünyaya ama Sadece Kendini Üzer...
Göremezler, Kalbindeki Elmasa Erişemezler,
Kanatlarını Rüzgara Açmış, Dur Diyemezler...
Onun Bir Düşü Var ki Asla Bilemezler!

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
  Alıntı
Yeni Konu Yeni Cevap

İçeriği Sosyalleştir

Etiketler
beklenti, göre, nedir, tolman’a


Şu anda bu konuyu görüntüleyen etkin kullanıcılar: 1 (0 üye ve 1 konuk)
 

Gönderme Kuralları
Konu açma yetkiniz yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti ekleme yetkiniz yok
Mesaj düzenleme yetkiniz yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Saat: 19:17.

Forum Bilgileri
Hukuki Aydınlatma Metni
ForumAdası, tüm hakları saklıdır.

Kurucu: Jön TüRk
Forum Sorumlusu: Zeze
Geliştiriciler: Regex & Cry
Tasarımcı: Mango

Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

Altyapı bilgilerini okuduğunuz vBulletin yazılımı ForumAdası üzerinde lisanslı bir şekilde kullanılmaktadır.
ForumAdası; internet ortamında kullanıcıların içerik üretmelerine, bu içeriklerin de önceden onaya tabi tutulmaksızın yayımlanabilmesine olanak sağlayan bir forum sitesidir. Forum siteleri, tıpkı sosyal medya ve interaktif sözlükler gibi 5651 sayılı kanunun 2. maddesinin 1. fıkrasının "m" bendine göre Yer Sağlayıcı olarak faaliyet göstermekte olan, hizmet ve içerikleri barındıran sistemleri sağlayan veya işleten platformdur.
5651 sayılı kanunun 5. maddesine göre yer sağlayıcı, yer sağladığı içeriği kontrol etmek veya hukuka aykırı bir faaliyetin söz konusu olup olmadığını araştırmakla yükümlü değildir. Başka bir deyişle ForumAdası üzerinden yapılan yazılı, görsel ya da işitsel paylaşımlardan doğabilecek yasal sorumluluk, mezkur içeriği paylaşan ForumAdası üyesi gerçek kişilere aittir. İlgili kanunun anılan maddesinin 2. fıkrasında da çok açık bir biçimde öngörüldüğü üzere; yer sağlayıcı, yer sağladığı hukuka aykırı içerikten, ceza sorumluluğu ile ilgili hükümler saklı kalmak kaydıyla, bu Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddelerine göre haberdar edilmesi halinde ve teknik olarak imkân bulunduğu ölçüde hukuka aykırı içeriği yayından kaldırmakla yükümlüdür.
Açıklanan hukuki dayanaklar temelinde, hak ihlâli iddiasında bulunan hak sahipleri İLETİŞİM linkinden yer sağlayıcı ForumAdası yöneticilerine ihtarda bulunarak bahse konu hususu tebliğ etmeleri halinde incelemeler yapılıp, en geç 2 gün içerisinde gerekli işlemler tesis edilecektir.

5101 sayılı yasayla degişik 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu gereğince ForumAdası üzerinde telif hakkı bulunan MP3, video vb. eserlerin paylaşımı T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından hak sahipliği verilmiş olan MÜ-YAP tarafindan yasaklanmış olup, yasal işlem olması halinde, paylaşan kişi ya da kişilerin bilgileri gerekli kurum ile paylaşılacaktır.